Min bild av tillvaron

Om jag är en projektor och bär på ett ganska stort magasin av bilder, då har jag också en stor valmöjlighet.

Min dagsstatus, mitt humör, min erfarenhet, eller mitt aktuella förhållningssätt till det jag ser eller upplever ,är den bild som projektorn för stunden visar. Den syns i ett filter framför mig och genom bilden ser jag det jag möter, vilket innebär att allt jag ser är filtrerat och färgat av den bild jag sänder ut.

Eftersom jag själv har ensamrätt på att välja bild så har jag också en fantastisk möjlighet att se livet genom mitt unika filter, skapat helt av mig själv. Och konsekvensen av det blir att jag också väljer förhållningssätt till det jag ser genom mitt filter.

Det som gör tillvaron så spännande är att alla andra projektorer(människor) ser sitt liv genom sina respektive bilder, vilket innebär att vi alla kan se samma sak men samtidig ha helt olika uppfattningar/upplevelser beroende på vilken bild eller vilket filter vi har sett igenom.

I takt med årens framfart så förändras också bilderna, och bildernas betydelse. Och en del bilder blir så inaktuella att de kan sorteras bort ur systemet.

Ett exempel ur min verklighet: Jag var till Askö stuteri på besök för några år sedan. Medan Cortez levde (en avelshingst i ridvärlden). Cortez var drygt 170 cm i mankhöjd. När jag stod intill honom, och såg honom genom mitt filter, så upplevde jag honom STOR. (Jag är 168 lång). Ann-Sofie som jobbar på Askö är drygt 190 lång. Sett genom hennes filter var Cortez ungefär lika stor som jag upplever en D-ponny... 

Kommentarer
Postat av: kicki

hehe..tre gånger fick jag läsa de innan jag förstog ett ord :D Men de är ju så sant, vi har ju alla olika uppfattningar/prioriteringar på saker och ting i livet!

2009-04-03 @ 10:39:47
URL: http://kickilura.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0